Controles

De eerste controle

Rond de 8 weken zwangerschap kom je bij ons voor een intakegesprek. We spreken jullie gezondheid samen door om eventuele risico’s voor de zwangerschap tijdig in kaart te kunnen brengen. Wij geven jullie daarnaast de informatie die nodig is op dat moment. Vanuit hier plannen we ook de eerste echo afspraak voor jullie in.

Vervolgcontroles

Tijdens zwangerschap kom je gemiddeld zo’n 14 keer op controle. Wij voeren de benodigde medische controles uit zoals het meten van de bloeddruk en controleren of de baby goed groeit. Wij geven jullie alle informatie per moment die belangrijk is ten aanzien van de zwangerschap, maar ook voor een goede voorbereiding op de bevalling en de eerste tijd samen met je baby.

Onderzoeken

Tijdens de intake vertellen wij jullie meer over eventuele onderzoeken naar de gezondheid van jullie kindje. Zo bieden we jullie indien gewenst de NIPT-test of combinatie-test aan. Daarnaast wordt rond de 20 weken een echo aangeboden. Hierbij wordt de baby gescreend op lichamelijk aangeboren afwijkingen.
Vinden jullie het fijn om al wat informatie hierover te lezen kijk dan op www.onderzoekvanmijnongeborenkind.nl

Adviezen

Een gezonde leefstijl is belangrijk tijdens de zwangerschap. Het helpt je baby met een goede start en daarnaast blijf je zelf ook zo fit mogelijk! Wij informeren en ondersteunen je hierbij als je daar behoefte aan hebt. We kunnen je eventueel ook doorverwijzen naar een diëtiste, fysiotherapeut, psychotherapeut, stoppen met roken-coach etc.

Gezonde voeding

Gemiddeld kom je tussen de 11-16 kg aan tijdens een zwangerschap. Kom je meer aan: dan is het moeilijk om na de zwangerschap weer af te vallen. Wij zetten de voedingsadviezen nog even voor jullie op een rij:

Wel

  • Slik foliumzuur bij voorkeur 4 weken voordat je zwanger wordt tot de 12e week van de zwangerschap. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat dit minder kans geeft op een hazenlip, open rug of open schedel bij de baby. Ook vitamine D is belangrijk voor de botontwikkeling van de baby. Een multi-vitamine is niet persé nodig als je gezond en gevarieerd eet: mocht je hier wel behoefte aan hebben neem dan een multi-vitamine voor zwangere vrouwen.
  • Eet gezond en variabel zodat jij en je baby geen tekorten krijgen.
  • Eet minimaal 250 gram groente en 2 stuks fruit per dag. Was deze goed.
  • Drink minimaal 2 liter water per dag.
  • Eet niet teveel zout, het geadviseerde maximum is 6 gram per dag.
  • Voor de hersenontwikkeling van de baby is het belangrijk om de juiste vetzuren binnen te krijgen. Eet daarom 1-2 keer per week vette vis.
  • Informeer ons over bepaalde diëten, bijvoorbeeld wanneer je vegan of vegetarisch eet.
  • Als je meer ondersteuning nodig hebt met gezonde voeding of met een gezonde gewichtstoename, neem dan contact op met een diëtiste.
  • Blijf bewegen! Het advies is 30-60 minuten per dag: wandel, fiets of zwem bijvoorbeeld. Als je voorheen aan sport deed, blijf dit dan doen tijdens de zwangerschap. Misschien op een aangepaste manier als voluit sporten niet meer lukt.

Niet

  • Drink geen alcohol. Dit kan de hersenontwikkeling van de baby aantasten of miskramen veroorzaken. Zelfs een glaasje alcohol kan schade veroorzaken.
  • Eet niet voor twee. Dit is overbodig.
  • Nuttig geen rauw vlees, rauwe vis, vacuümverpakte vis, rauwe eieren en/of rauwe melk. Deze kunnen bacteriën bevatten zoals toxoplasmose of listeria. Deze kunnen een miskraam, vroeggeboorte of aangeboren afwijkingen veroorzaken. Als je bijvoorbeeld gerookte zalm wilt eten uit een vacuümverpakking, verhit deze dan eerst goed. Biefstuk, carpaccio en filet americain eet je beter niet tijdens de zwangerschap. Toxoplasmose kan ook gevonden worden in kattenontlasting, daarom is het advies om handschoenen te dragen als je in de tuin werkt of de kattenbak verschoont.
  • Eet geen roofvissen, deze bevatten een hoog gehalte aan kwik en mogelijk ook aan schadelijke stoffen (tonijn, paling, snoek, koningsmakreel en haai). Eet ook geen tonijn uit blik.
  • Beperk de inname van leverproducten tot 1 belegde boterham met paté per dag.
  • Beperk je cafeïne inname tot 200 mg per dag. Een kleine kop koffie bevat zo’n 85 mg cafeïne, een grote mok zwarte thee 60 mg en een glas cola 35 mg.
  • Eet geen producten die over de datum zijn.
  • Volg geen dieet om gewicht te verliezen.

Roken, alcohol en drugs

Roken, alcohol en drugs hebben negatieve gezondheidseffecten zowel voor jou als de baby.
Roken is een sterke verslaving. Tijdens de intake bespreken we of je bereid bent te stoppen en maken we een plan hoe wij jou daar het beste bij kunnen ondersteunen. Alcohol kan een sterk effect hebben op de hersenontwikkeling van de baby en schade veroorzaken. Ook dat ene glaasje raden wij dus af.

Medicatie

Ben je net zwanger en gebruik je medicatie? Overleg dan met de verloskundige of huisarts of je de medicatie veilig kunt doorgebruiken. Paracetamol mag je de gehele zwangerschap gebruiken. Je mag 6 tabletten van 500 mg per dag als dit nodig is. Gebruik wel de standaard variant zonder codeïne of coffeïne.

Sport

Als je voor de zwangerschap aan sport deed, is het juist het advies om dit te blijven doen! Het is wetenschappelijk bewezen dat je minder klachten hebt tijdens de zwangerschap, een betere placentadoorbloeding hebt, zelf tot 7 kg minder aan komt in gewicht en sneller herstelt na de bevalling als je blijft sporten en bewegen. Na 12-16 weken ben je gevoeliger voor een buiktrauma, dus vermijd dan sporten zoals skiën en balsporten.

Sauna

De sauna is een heerlijke plek om ontspanning te vinden. Er is nog te weinig onderzoek om te zeggen wat het effect is van de warmte op de ontwikkeling van het embryo in de eerste 3 maanden. Daarom adviseren we om dan de sauna te vermijden. Daarna kun je wel weer gaan. Luister naar je lijf en ga niet te hoog zitten. Een infrarood sauna wordt afgeraden.

Seksualiteit

Vrijen in de zwangerschap kan geen kwaad. Je kind zit goed beschermd in de baarmoeder en merkt hier niets van. Je kunt hier geen miskraam van krijgen. Het kan zijn dat je door de vermoeidheid en misselijkheid geen zin hebt in vrijen. Dit is heel normaal. Vaak komt dit weer terug in het tweede trimester, als je energie ook weer meer wordt. Wij raden het af om gemeenschap te hebben als je vliezen gebroken zijn, bij bloedverlies, of wanneer je placenta voor de baarmoedermond ligt (dit vertellen we je dan expliciet na een echo).